ENJA

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Your actions are not yours alone. Any act, however trivial, sits atop an accumulation of countless acts that arose from your interactions with someone else. Therefore it can never be said that what you do belongs solely to you.

This exhibition consists of an extremely ordinary Japanese wooden house. A country at the forefront of the world in population decline, Japan is awash in houses that have outlived their usefulness and sit there awaiting demolition. The house we shipped to Venice is one of them. We named it Takamizawa House in honor of its original owner. However, Takamizawa House did not arrive in Venice intact. To fit it into the shipping containers we had to dismantle it, a process that entailed the loss of many of its parts. Our team of architects replaced these lost elements with new materials or those obtained on-site in the course of working with local artisans to restore and reconstruct the house in Venice. Nor did we attempt to restore Takamizawa House to its original state. Instead, we repurposed its elements into objects appropriate for the Venice site, converting the roof, for example, into benches. The curious structures visitors will see in the garden of the Japan Pavilion are indeed parts of the original Takamizawa House, now enjoying new life in new configurations. Elements that were not used in the garden are on display inside the Pavilion itself, which serves as a warehouse for the project. After its initial construction, Takamizawa House underwent numerous renovations and expansions over the years that altered it in complex ways. Arranging its elements by era thus provides a clear picture of how the house contains the strata of successive periods in the history of postwar Japanese housing. For example, the earliest elements were primarily hand-made, but as time progressed these were replaced by mass-produced members, a visible manifestation of the dramatic changes that took place in Japan’s construction industry over the course of the life of the house. Upon viewing this thick accumulation of strata with one’s own eyes, it should be evident that the project architects have done only the slightest overwriting of that history. The trajectory that Takamizawa House has taken in its long journey through time and space to arrive at this place is proof of how our actions are ineluctably rooted in the past and linked to the future. Over the arc of this trajectory, “Takamizawa House” exists as nothing more or less than a set of elements undergoing repeated cycles of aggregation and dispersion. Of course, that is not only true for this particular house. At the level of its constituent parts, every building is just a temporary aggregation of many elements. It is in this sense that architecture exists amid a vast space-time continuum, one in which the actions of countless people are constantly appearing and disappearing. We believe it should be possible to find a common platform for diverse actors to live together within that continuum.

あなたの行いは、あなただけのものではない。どんな些細なふるまいも、誰かとの関わりあいのなかで生まれた無数の行為の積み重ねの上にあるはずで、あなたの行いが、あなただけに帰属するとはとても言い切れない。

わたしたちが展示するのは、日本のごくあたり前の木造住宅です。世界に先駆けて人口減少をはじめたこの国では、耐用年数を過ぎて解体を待つばかりの住宅が、おびただしい数生まれています。ヴェネチアまで移動したのも、そんな住宅のひとつでした。わたしたちは、この住宅を、もともとのご主人のお名前を冠して《高見澤邸》と呼んでいます。ただし、ヴェネチアに運ばれた《高見澤邸》は、もとの姿をそのままとどめているわけではありません。輸送コンテナに収めるべく、《高見澤邸》はいったん解体されましたが、その過程で、多くの部材が失われました。そこで建築家は、欠損を新しい材料や現地の材料で補いながら、現地の職人とともに、その再生と再構築に挑みました。再生に際しては、屋根がベンチに転用されるといった具合に、《高見澤邸》はその部分ごとに、この場にふさわしい別のものへと読み替えられました。みなさんが日本館の庭園でご覧になった奇妙な構築物こそ、以前とは異なる姿へと組み立てなおされて、新しい生を得ることになった《高見澤邸》にほかなりません。使われなかった部材は、日本館内を資材庫の代わりにして保管されています。《高見澤邸》は、新築されて以来、いくたびもの増改築が積み重ねられて複雑に姿を変えてきましたが、部材を年代ごとに並べてみると、《高見澤邸》には、それが生きた分だけの歴史が重層していることがよくわかります。たとえば、当初の部材には手作りものが多く、あとの時代のものになるほど工業的につくられた部品が多くなることは、この間の建設産業の劇的な変化をよく表しています。このような分厚い時間の積み重ねを目の前にすると、建築家たちは今回、その歴史をほんの少しだけ上書きしただけに過ぎないことに気付きます。《高見澤邸》は、空間的・時間的な長い移動を経てこの場所にたどり着いたのであり、その軌跡は、われわれの行いが過去に根差し、そして未来へと連なることを、否応なく気付かせるものになるはずです。また、この軌跡において、《高見澤邸》という存在は、離散と集合を繰り返すエレメントにほかなりませんが、こうした様相は、《高見澤邸》だけに限られるものではありません。どんな建物も、部材レベルで見れば、数々のエレメントのひとときだけの集合であると捉えることができるのです。その意味で、建築は、時間と空間の広がりの中に生きています。また、この広がりの中には、多くの人びとのふるまいが見え隠れしています。わたしたちは、この広がりの中にこそ、多様な主体が共存する基盤を見いだすことができると考えています。